Σάββατο, Ιανουαρίου 23, 2016

"ΤΟ ΝΕΟΝ " : ΕΝΑ ΘΡΥΛΙΚΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ


Καφενείο ΝΕΟΝ

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
 
Το Καφενείο "ΝΕΟΝ"
Το Καφενείο "ΝΕΟΝ" βρίσκεται στην πλατεία Ομονοίας στην Αθήνα, στεγαζόμενο κάτω από το τέως ξενοδοχείο «Κάρλτον». Ιδρύθηκε το 1920 από τον Περικλή Γκόσιο και τον Γιάννη Δούκα και η αρχική του ονομασία ήταν «Νέον Βυζάντιον», αλλά τελικά επικράτησε το όνομα «ΝΕΟΝ».KAFENEION-NEON p02
Ο Δημήτριος Στεφάνου, γράφοντας για τα «καφενεία της μαστοριάς» στην περιοχή της πλατείας Ομονοίας, δίνει μια θαυμάσια περιγραφή για το καφενείο «ΝΕΟΝ»: «Ο εσωτερικός διάκοσμος και η επίπλωσή του θύμιζαν αντίκα της εποχής εκείνης. Γύρω-γύρω οι τοίχοι είχαν πασαμέντο σε απομίμηση μαρμάρου και ψηλότερα ελαιογραφίες μέσα σε ξύλινα πλαίσια που σχημάτιζαν δωρικές παραστάδες, κολόνες με επίστεψη και ακόμη ψηλότερα καθρέφτες μέσα σε ίδια μικρότερα πλαίσια που τα κρατούσαν σκαλιστές φτερωτές σφίγγες. Τα τμήματα της οροφής ανάμεσα στα δοκάρια ήσαν διακοσμημένα με θέματα που προέρχονταν τόσο από τον κλασικισμό όσο και από μανιεριστικές κατευθύνσεις με χρώματα παστέλ και έντονη πλαισίωση».
Και συνεχίζει ο Στεφάνου, περιγράφοντας το προσωπικό και την ατμόσφαιρα του καφενείου: «Είχε 100 τραπέζια, όλα μαρμάρινα και δούλευαν μέσα εννέα σερβιτόροι, ποτηριέρηδες και ταμπήδες (αυτοί που ψήνουν τους καφέδες) σε δύο βάρδιες...To καφενείο «ΝΕΟΝ» θεωρείται το «λίκνον του νεοελληνικού ζατρικίου», καθώς στο χώρο του ξεκίνησαν συστηματικά μανιώδεις σκακιστές να παίζουν σκάκι».KAFENEION-NEON p03
Τα καφενεία της εποχής, όπως και το «ΝΕΟΝ», αποτέλεσαν «χώρο ζυμώσεων, αναζητήσεων και διαμόρφωσης πνευματικών συζητήσεων», όπως επισημαίνει ο ερευνητής και καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Γιάννης Παπακώστας στο βιβλίο του «Φιλολογικά Σαλόνια και Καφενεία της Αθήνας». Τακτικοί θαμώνες στο «ΝΕΟΝ» ήταν, εκτός από τον κόσμο της «μαστοριάς», άνθρωποι της καλλιτεχνίας και της διανόησης, όπως ο Ναπολέων Λαπαθιώτης, ο Γιάννης Ρίτσος, ο Γιώργος Ιωάννου, ο Μιχάλης Κατσαρός και ο Γιάννης Τσαρούχης.
Ο Τσαρούχης μάλιστα έχει απαθανατίσει το «ΝΕΟΝ» σε δυο ελαιογραφίες του που βρίσκονται σήμερα στην Εθνική Πινακοθήκη της Αθήνας: «Το καφενείο Νέον - ημέρα» (1956-66) και «Το καφενείο Νέον - βράδυ» (1965-66).KAFENEION-NEON p01-1KAFENEION-NEON p01
Τον Απρίλιο του 2009 άνοιξε μετά από ανακαίνιση. Τον Απρίλιο του 2010 ανέστειλε και πάλι τη λειτουργία του.
Κατερίνα Κούκα, Μιχάλης Δημητριάδης - Ραντεβού στο "Νέον"

(Μουσική, στίχοι: Ανδρέας Λάμπρου)
CD: Μιχάλης Δημητριάδης - Σημαιοστολισμός

Θα πάρω τρένο, αεροπλάνο ή βαπόρι,
ή με τα πόδια αν χρειαστεί εγώ θα 'ρθω.
Έχω ανάγκη απ' την αγκαλιά σου,
έχω ανάγκη τα δυο μάτια σου να δω.

Ο παλιατζής να λέει τα δικά του,
κι ο εφημεριδοπώλης τα σημερινά.
Και το τρανζίστορ του μυαλού μου να γυρνάει,
σε μια συχνότητα που ξέρει ν' αγαπά.

Ραντεβού, ραντεβού στο Νέον.
Όμορφη αγάπη μου ελπίδα κι αυταπάτη μου.
Ραντεβού, ραντεβού στο Νέον.
Με καφέ Λουμίδη πάντα και ελληνικό.

Ραντεβού, ραντεβού στο Νέον.
Όμορφη αγάπη μου ελπίδα κι αυταπάτη μου.
Ραντεβού, ραντεβού στο Νέον.
Πέρασαν τα χρόνια μα ακόμα σ' αγαπώ.

Θα πάρω όνειρα, ελπίδες κι αναμνήσεις,
και θα 'ρθω στο γνωστό το μέρος να σε βρω.
Εσύ μου δίνεις νόημα να υπάρχω,
εσύ για μένα είσαι τ' άλλο μου μισό.
KAFENEION-NEON p04
Ο αμαξάς τις βόλτες του να κάνει,
και ο τελάλης να φωνάζει δυνατά.
Και το τρανζίστορ του μυαλού μου να γυρνάει,
σε μια συχνότητα που ξέρει ν' αγαπά.

Στα καλντερίμια του μυαλού μου τριγυρνώ.
Μία λατέρνα παίζει κάτι από Μελίνα.
Ένα τραγούδι σαν αθάνατο νερό.
Ένα τραγούδι που 'χει κάτι από Αθήνα.KAFENEION-NEON p13

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μια αλλιώτικη Καθαρή Δευτέρα στην τουρκοκρατούμενη Ήπειρο

  Η ΚΑΘΑΡΗ ΔΕΥΤΕΡΑ Διήγημα του  Χρήστου Χρηστοβασίλη (1862-1937) Ήμουν τότε παιδί όχι πλειότερο από οχτώ χρονών και μαθήτευα στον παπα-Αντ...